Waar liggen de startup kansen online anno 2016
Incubators schoten in het nieuwe millennium als paddenstoelen uit de grond en anno 2016 hebben ze op professionele wijze vele ambitieuze startup geholpen. Maar startende ondernemers bevinden zich in een dynamische markt en het is belangrijk om constant op zoek te zijn naar de beste kansen.
Veel startups richting zich op de onlinemarkt. Vaak bieden ze oplossingen voor bestaande problemen door zich te richten op het op afstand toegankelijk maken van producten en diensten zoals restaurants of casino spellen, en door het verwerven en analyseren van big data zijn ze steeds beter in staat om waardevolle marketingdiensten te ontwikkelen.
Startup online
Het opstarten van een bedrijf is nog nooit zo makkelijk geweest sinds het ontstaan en volwassen worden van het internet. Een internetverbinding maakt onlinesamenwerking mogelijk en bespaart drastisch op kosten zoals kantoorruimte en personeelskosten. Hierdoor kunnen financiële middelen ingezet worden daar waar ze het belangrijkst zijn namelijk onderzoek, productie en marketing.
Veel startups vinden hun oorsprong in een specifieke dienst of product. Of het nu Uber is die de taxiwereld op z’n kop zet of Instagram dat zich als social media platform manifesteert door zich specifiek te richten op het delen van foto’s en video’s, ze tonen dat de techniek centraal start in een ambitieuze startup.
Maar het draait niet alleen om nieuwe innovatieve producten en diensten. Er liggen ook veel kansen in hoe technologie kan worden ingezet voor het promoten van producten en vinden van nieuwe klanten.
De Utrechtse startup Blendle is een goed voorbeeld van hoe een startup succesvol kan zijn door het linken naar andermans content. Het zorgde voor een revolutie in de journalistieke sector waar lezers nu alleen hoeven te betalen voor dat wat ze willen lezen, in plaats voor een hele krant of tijdschrift. Een ander voorbeeld is het opzetten van succesvolle affiliate sites zoals online casino’s Nederland dat zich puur richt op het vinden van de potentiële klant en die door te verwijzen naar de websites van hun klanten.
Je startup blog
Bill Gates voorspelde het al in de jaren 90, “content is King”. En hij had niet meer gelijk kunnen hebben. Iedereen die wil kan nu zijn verhaal kwijt in de vorm van bloggen. Met als gevolg dat blogs enorm populair zijn geworden voor adverteerders. Nooit eerder konden ze zich zo gemakkelijk profileren in een nichemarkt op een manier die natuurlijk overkomt en toegankelijker en gemakkelijker is dan in het pre-internet tijdperk.
Dus of het om een nieuw product of dienst gaat, of om het aanbieden van content, technologie en internet zijn essentieel voor een succesvolle startup.