Nieuwe incubator stoomt sociale startups klaar
Bedrijfjes opzetten die in ontwikkelingslanden en opkomende markten sociale problemen oplossen. Dat is wat Enviu, een bedrijf dat startups helpt van de grond te komen, en ontwikkelingsorganisatie Cordaid doen in hun Social Business Incubator (SBI). Vandaag is de officiële lancering, tijdens welke de twee partijen nieuwe investeerders proberen te interesseren. Niet alleen in de nieuwe bedrijfjes, maar ook in SBI zelf.
Fennie Lansbergen van Enviu: ,,Steeds meer fondsen worden opgericht met het doel te investeren in projecten die sociale impact kunnen creëren. Maar er zijn niet veel goede en schaalbare initiatieven. Wij hebben budget en tijd om samen met ondernemers een goede start te maken, we bereiden ze voor op het vinden van financiering.”
MicroPensions bijvoorbeeld, een fonds voor micropensioenen in Ghana. en UrbanLink, een uitzendbureau dat jongeren uit sloppenwijken in Ethiopië in contact brengt met internationale bedrijven.
Competitie
Stichting SBI startte vorig jaar. Eerst verzamelen Enviu en Cordaid ideeën die bestaande problemen op kunnen lossen, onder meer door competities uit te schrijven waarbij studenten, ondernemers en experts ideeën kunnen aanbrengen (bijvoorbeeld over wat te doen met de grote hoeveelheden afval in sloppenwijken).
Kansrijk
Ondernemers werken vervolgens met een business developer hun ideeën uit en SBI selecteert daaruit een of een paar kansrijke plannen. Lansbergen: ,,We kijken of het een probleem echt kan oplossen en of klanten bereid zijn ervoor te betalen.” Als ondernemers en SBI eenmaal investeerders hebben gevonden, blijft SBI aandeelhouder, in de meeste gevallen voor meer dan 10%.
De focuslanden zijn onder meer Siërra Leone, Ghana, Kenia, Ethiopië en Burundi, landen waar Cordaid zogenaamde “enterpreneur-hubs” heeft. In het komende jaar wil de incubator van drie naar minstens negen bedrijfjes gaan die klaar zijn voor investeerders en om echt van start te gaan.
Bron: Telegraaf