Laboratoria zijn dé broedplaatsen van de kenniseconomie
Dinsdag 28 oktober organiseerde Wiegerinck in samenwerking met Kadans Biofacilities en DIA, het symposium “Laboratoria als broedplaatsen voor onze kenniseconomie”. Zes sprekers uit het veld van de onderzoekswereld en laboratoria lieten hun licht schijnen op de materie. Dankzij hun inbreng en de aanwezigheid van ca. 200 bezoekers werd het een gloedvolle middag.
Om u een volledig beeld van de sprankelende middag te geven, vindt u hieronder per spreker de kernpunten van hun betoog. Onderaan deze pagina treft u de link naar alle presentaties.
– Pim de Bokx –
voorzitter DIA – Dutch Incubation Association
“Er zijn drie routes naar succes voor Nederland als incubatieland: creëer duidelijkheid voor de doelgroepen, biedt structuur voor overheid en het bedrijfsleven en genereer de juiste positionering in het buitenland. Volg deze routes om zo alle kennisnetwerken te koppelen tot één groot ecosysteem, zowel digitaal als fysiek. Vastgoed speelt hierin een belangrijke rol door het faciliteren van experimenteren en het stimuleren van verschillende typen ontmoetingen.”
– Mehdi Jiwa –
CEO Symbiant en Comicro
“Nieuwe vormen van ontmoetingen zijn noodzakelijk. In onze laboratoria is een trend van plaatsgebonden naar locatie-onafhankelijk werken. De klassieke ruimtelijke indeling van laboratoriumvastgoed verschuift naar het bekende kantoortoonbeeld. De invloed van ICT is uitermate beeldbepalend en laboratoria worden continu lerende organisaties. Het ‘nieuwe werken’ is elkaar veel frequenter fysiek en digitaal ontmoeten.”
– Roy Pype –
associate partner Wiegerinck architectuur stedenbouw
” Privacy en ontmoeting moet georganiseerd worden vanaf het niveau van de labtafel tot het niveau van stedenbouw. Recente ontwikkelingen laten de laboratoria een omslag doormaken naar laagtechnologische omgevingen met hoogtechnologische apparatuur. Om hierbij het complexe overzicht tussen alle nieuwe samenwerkingsverbanden te bewaren zal het onderwijs zich wellicht opnieuw richten op de ‘homo universalis’. Kenniswerkers worden steeds mobieler en hechten steeds minder aan eigendom. Dit vraagt om robuuste en flexibele laboratoriumgebouwen.”
– Willem Keeris –
directeur Keeris Vastgoed-Consultancy
” Aan beleggen in science park-vastgoed kan een relatief laag risico worden toegekend. Dit kan onderbouwd worden op basis van het profiel van de daar gehuisveste kennis-ondernemingen en het toekomstperspectief van deze sector, waarbij het immers de verwachting is dat de vraag naar kennis onmetelijk groot zal worden. Sleutelfactoren voor rendement zijn het hebben van een lange termijn visie, professioneel science park-management, mensen bij elkaar brengen en het faciliteren van netwerken/uitwisselingen.”
– Jeff Gielen –
directeur Kadans Biofacilities
” Interessante lessen voor het bevorderen van innovaties en de ontwikkeling van campussen zijn de aanwezigheid van een sterk merk, een duidelijke focus op specifieke sectoren en cross-overs van sectoren, ondersteuning door de overheid (op alle niveaus), de lange termijn samenwerking met overheid en kennisinstelling, en een mix van startende, jonge en volwassen bedrijven. Incubators dragen bij tot succesvolle ontwikkeling van starters door het organiseren en stimuleren van netwerken en ontmoetingen, en het aanbieden van bijvoorbeeld shared facilities.”
– Annemieke Traag –
gedeputeerde Provincie Gelderland
“De huidige coalitie van Provincie Gelderland investeert meer dan 300 miljoen in innovatie. Provincie Gelderland oppert initiatieven uit topsectoren waar maatschappelijke, private en publieke belangen elkaar kruisen of krachten worden gebundeld. Hierdoor kan belangrijke meerwaarde worden bereikt. Daardoor hecht Provincie Gelderland veel waarde aan campussen en investeert zij in in incubator initiatieven door middel van subsidies en ‘facility sharing’.”
Op verzoek van velen kunt u hieronder de presentaties van alle sprekers downloaden.
Annemieke Traag – ‘De innovatieagenda’
Pim de Bokx – ‘Routes naar succes in Nederland Incubatieland’
Mehdi Jiwa – ‘Laboratoria zonder grenzen’
Roy Pype – ‘Vorm geven aan kennisnetwerken’
Willem Keeris – ‘Beleggen in science park-vastgoed’
Jeff Gielen – ‘Nieuwe kansen in de verhouding tussen huurder en verhuurder van laboratoria’
bron: wiegerinck.nl
Denk mee over samenwerking met Science Parks en CfE’s
Wij nodigen u van harte uit om aan de discussie over de toekomst van onze sector deel te nemen. Centraal discussiestuk zal de discussienota ‘Versterking Kennis Exploitatie Infrastructuur voor ambitieuze ondernemers’ (zie bijgaand) zijn die is opgesteld i.s.m. . We zijn benieuwd in hoeverre u zich herkent in thema’s als; de positionering van onze organisaties als ‘de ruggengraat voor een florerend nationaal start-up/innovatie ecosysteem’; de fragmentatie van onze sector waardoor het moeilijk is om je weg te vinden als ondernemer maar ook lastig om beleidsmakers overzicht en inzicht te bieden in het belang en de prestaties. Om met zoveel mogelijk collega’s in gesprek te komen over dit initiatief organiseren we drie regionale gelegenheden, in Eindhoven (23/10), Wageningen (28/10) en Amsterdam (20/10).
Daar de discussienota vooral ingaat op het ‘waarom’ van een noodzakelijk krachtenbundeling, willen tijdens deze bijeenkomst ook samen met u op zoek naar ‘hoe’ deze krachtenbundeling vorm te geven. Tijdens het Dutch Incubation Forum op 12 november in Den Haag zal gezamenlijk de meningsvorming plaatsvinden.
Informatie & Discussie gelegenheden
20/10 16:00 Amsterdam – bij Havenbedrijf Amsterdam
23/10 13:30 Eindhoven – bij STARTUP/eindhoven TU/e
Zoetermeer opent Dutch Innovation Factory
Zoetermeer heeft de nationale primeur met een drietal hbo ict-opleidingen van De Haagse Hogeschool, een innovatiecentrum (incubator) en verschillende ict-bedrijven onder één dak in de Dutch Innovation Factory. Minister Henk Kamp van Economische Zaken verricht maandag 22 september samen met de Zoetermeerse burgemeester Charlie Aptroot en collegevoorzitter Leonard Geluk van De Haagse Hogeschool de officiële opening.
Het grote voordeel van het samenbrengen van ict-onderwijs en ict-onderzoek en ict-bedrijven in één gebouw is dat de partijen elkaar sneller kunnen vinden bij het uitwisselen van kennis en samenwerken aan innovaties. Daarnaast kunnen studenten makkelijker een stageplek of een baan vinden, gastcolleges zijn eenvoudiger te organiseren en studenten worden eerder verleid zelf een bedrijf te starten.
Tijdens de opening is er ook een innovatiemarkt. Studenten en ondernemers laten de bezoekers daar hun eerste innovaties zien die door een samenwerking in de Dutch Innovation Factory reeds zijn ontstaan. Een ander onderdeel van het programma is een lezing over een stimulerende omgeving als aanjager voor ambitieus en innovatief ondernemerschap.
Groei in aantal studenten
Voor de ict-opleidingen in Zoetermeer komt de nieuwe locatie precies op het goede moment. De opleidingen zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden onder jongeren. Dit jaar is het aantal studenten opgelopen tot meer dan vijfhonderd. De komende jaren kunnen de opleidingen in de Dutch Innovation Factory uitgroeien tot zo’n achthonderd studenten. De zwaartepunten van de opleidingen en het onderzoek van De Haagse Hogeschool in Zoetermeer zijn cybersecurity, social innovation, onderwijsvernieuwing en 3d met serious gaming.
De Dutch Innovation Factory aan de Bleiswijkseweg 37 staat op loopafstand van het terrein van Siemens Nederland, waar ook onder andere Atos, Nokia en Teleplan zijn gevestigd. Dit gebied wordt getransformeerd tot het Dutch Innovation Park met allerlei innovatieve bedrijven op het gebied van ict. Het terrein is extra aantrekkelijk door de goede bereikbaarheid met de auto vanaf de A12 en in de toekomst met het openbaar vervoer door de komst van station Bleizo.
Bron: www.computable.nl – 18.09.2014
Bron www.dutchinnovationfactory.nl – 04.10.2014
TMG Startups: “We gaan ons niet te veel met de zaken bemoeien”
Interview met Axel Kenninck, manager van de incubator-tak van TMG Media
Klassieke (print)uitgevers hebben het lastig, daarom zoeken ze naar nieuwe manier om centjes te verdienen, maar vooral ook te blijven innoveren. Sanoma heeft Sanoma Ventures, bij de commerciële omroep heb je RTL Ventures en sinds dit jaar heeft het bedrijf achter de Telegraaf, Telegraaf Media Groep, een eigen incubator-programma: TMG Startups. Manager van het programma Axel Kenninck legt uit waar de krant met de chocoladeletters heen wil met startups. “Wij zijn geen sturende partij.”
Voor wie er nog nooit geweest is, vanuit het centrum van Amsterdam is het bereiken van het hoofdkantoor van TMG een crime. Op de dag van het interview ligt de Basisweg open en is de toegang vanaf afslag A10/s102 geblokkeerd. Omrijden dus.
Kruip door, sluip door
Voor wie de weg niet zou kennen, het behelst een doorsteek onder de gloednieuwe A5 en kruip-door-sluip-door over afgelegen industrieterrein, zodat het onmogelijk is de residentie van TMG Startups zonder vertraging te bereiken. “Geeft niet”, lacht Axel Kenninck, manager van de incubator. “Ik ben niet anders gewend.”
Buik van TMG
TMG Startups huist letterlijk in de buik van TMG. De enorme open lobby van de mediagigant ligt in het blikveld van TMG Startups, dat huist in een vissenkom die vroeger dienst deed als het Telegraaf Museum. We zien hier een mooie analogie. Van historisch besef naar toekomstmuziek.
Journalistieke startup
We informeren maar meteen bij Kenninck naar de wens van TMG Startups een journalistieke startup toe te voegen aan het programma. “Dat is best een lastige, aangezien de meeste al een hoop geld hebben ontvangen via subsidiepotjes. In die zin hebben ze ons meestal niet meteen nodig. We hebben wel al gesproken met Yournalism bijvoorbeeld, maar dan zit je met het probleem: vinden andere uitgevers dat wel prettig als ze bij TMG in huis zitten?”
Filosofie
Laten we eerst bij het begin beginnen. Wat is de filosofie van TMG Startups?
Kenninck: “De doelstelling die we onszelf gesteld hebben, is dat wij kennisontwikkeling op gang willen brengen, maar daarnaast ook dat wij aan de continuïteit als bedrijf en het imago van TMG werken. Hoe zorgen we ervoor dat wij over tien jaar als uitgever nog bestaan, hoe vinden we nieuwe businessmodellen en hoe zorgen die ervoor dat die bijdragen aan onze innovativiteit?
Denk je dat het imago van TMG te leiden heeft gehad onder de aankoop van Hyves?
“In de pers natuurlijk wel. Daarom zoeken we met TMG Startups ook actief de pers op.”
Kun je je voorstellen dat startups daarom huiverig zijn om aan te sluiten bij TMG?
“Het is wel eens onderwerp van gesprek. Dat begrijp ik en uiteindelijk is het hun beslissing of ze wel en niet bij ons aansluiten. Je moet altijd afwegen of de voordelen opwegen tegen de nadelen. De consument weet niet wat de merken van TMG zijn, hooguit zul je zakelijk er misschien iets van merken. Maar als er voor beide partijen een goede deal op tafel ligt, gaan ze niet niet met je werken omdat je bij TMG Startups zit. Die kans lijkt mij heel klein.”
Te bieden
Wat hebben jullie startups te bieden?
“Allereerst natuurlijk funding. Maar de manier waarop wij het doen, is niet dat wij in een keer bedrag storten. Dat doen we in tranches. Het prettige daarvan is dat wij zo bedrijven kunnen uitzoeken die echt nog heel jong zijn en dus nog op zoek zijn naar een product/market-fit. Die kunnen nog leren van tegenslagen en een draai maken, zij hoeven niet een jaar vooruit te kijken en te weten hoe het ervoor staat. Het kan elk jaar anders zijn, dat betekent dat je dan ook ander bedrag nodig hebt. Daar kunnen we in variëren, of zelfs meer bieden.”
“Het voordeel van de startups is dat zij niet teveel equity hoeven weg te geven, als dat niet nodig is. Overigens nemen we niet meteen een belang in startups, maar werken we met convertible notes.”
Werken jullie met media equity, zoals bij Sanoma en RTL Ventures?
“Onder onze media zitten grote A-merken, die zouden we ook kunnen gebruiken om een nieuw merk in de markt te zetten. Maar als het niet lukt, heb je geen goede basis voor een samenwerking. Het is in mijn ogen heel risicovol. Wij bieden andere zaken: gratis kantoorruimte, maar ook de mogelijkheid om met alle expertise die hier zit te sparren. Niet dat je een jurist zou kunnen vragen een contract op te stellen, maar je kunt wel afspreken en om advies vragen.”
“Datzelfde geldt voor zaken als user experience, financiële vraagstukken, whatever. Dat is het voordeel van een uitgever, we hebben veel verschillende zaken die wij exploiteren. Daarom eisen we ook dat je onze kantoorruimte gebruikt. En we organiseren hier regelmatig workshops over uiteenlopende onderwerpen. Dat willen we niet pushen, wij vragen hen mee te doen.”
“Wij willen de startups de middelen bieden waarmee zij zichzelf zo succesvol mogelijk kunnen maken. We hebben ook een ander doel dan een Rockstart of Startupbootcamp: wij werken niet naar een demo day en een investering toe, maar wij proberen van onze startups te leren. Jij zet het bedrijf op, met de inhoud gaan wij ons verder niet al te veel mee bemoeien.”
Vragen van tweeps
Een scherpe vraag via Twitter van Herman Couwenbergh (@hermaniak): waarom gebruiken jullie het anarchielogo?
“Ik vond het wel tof staan. Het is met name gekozen om aan te geven: het is jouw bedrijf, doe ermee wat je wilt. Wij willen ermee duidelijk maken dat we gaan sturende partner zijn. Wij willen geen autoriteitsrol op ons nemen, maar een vrije omgeving bieden. Zodat wij er van kunnen opsteken hoe mensen daarmee omgaan.”
Hebben jullie ook echt een langetermijnvisie op startups en niet alleen een fear of missing out? (@procwise)?
“Welke boot, van startups in zijn geheel? Wij hebben zeker een langetermijnstrategie, dat is inherent aan het zijn van een uitgever. Natuurlijk hopen wij dat er veel succesvolle bedrijven uit voortkomen, waarvan beide partijen van zins zijn die relatie te behouden. Dan kunnen we ook doorinvesteren als daar de behoefte aan is. Dat is wel hoe wij daar inzitten, ja.”
Met welke startups werken jullie nu? (@bramfasseur)
“Met als eerste Easygiven. In eerste instantie hebben wij gepraat met aantal startups om hun plan te toetsen. Easygiven kwam binnen als een bekende van een collega, Koen Droste van Upcoming. Wij vonden hun plan aansprekend en kwamen tot de conclusie dat er een goede match lag. Enerzijds een lijn met onze business op het vlak van e-commerce, anderzijds willen wij investeren in mensen, want daar voeg je de echte waarde toe. Ook daar was een klik: wij hebben het vertrouwen dat zij het goed gaan doen, maar wij hebben ook het geloof dat zij de capaciteit bezitten om een pilot uit te voeren, als dat nodig is.”
“De tweede startup die zich bij ons aansluit, is Partyclap, een bedrijf dat is ontstaan tijdens de minor ondernemerschap op de Hogeschool van Amsterdam. Een paar maanden geleden hebben alle teams van de minor bij ons gepitcht om plan bij te schaven. Ik vond van twee concepten dat het echt heel goed in elkaar stak. Maar heel krom: ze moeten stage lopen en dan stopt het weer. Bij Partyclap hebben we voorgesteld dat zij bij ons stage komen lopen met als opdracht aan hun eigen startup te werken. Aan het einde konden zij dan instromen in ons programma. Met die stage zijn ze nu net pas, sinds drie weken, begonnen. Tot nu toe ben ik behoorlijk onder de indruk van ze. Als het goed gaat, gaan we daadwerkelijk investeren, nu krijgen ze alleen nog een stagevergoeding.”
Wat doet Partyclap?
“Ze zijn bezig een platform op te zetten voor crowdfunding van evenementen. Stel je organiseert een vrijgezellenfeest. Met je vrienden prik je via Partyclap een datum, een locatie en je legt geld bij elkaar. Maar het platform kan ook gebruikt worden voor grote publieke evenementen waar meer mensen op af komen, zoals een bandje. Ze zitten nu in de fase dat zij hun business model canvas opnieuw moeten invullen en moeten uitvogelen wat hun verdienmodel is. Daar hebben ze al ideeën over, die moeten ze nu gaan testen.”
Waarom draait de website van TMG Startups alleen om TMG zelf? (Jasper van der Meij)
“En niet om wat wij kunnen bieden? Dat staat er eerlijk gezegd wel op. Hoe wij werken, wat wij vragen en wat wij bieden, het staat er allemaal op. Eigenlijk heb ik die kritiek niet eerder gehoord. Kritiek mag. Onze site hebben wij gemaakt toen wij net begonnen, inmiddels hebben wij geleerd hoe we het willen aanpakken en hoe we het anders kunnen doen. We gaan zeer zeker binnenkort een rigoureuze schoonmaak doen, je krijgt nooit de situatie dat iedereen het ermee eens zal zijn.”
“Ik kan mij voorstellen dat het ook zo voelt als je een contract afsluit met het ‘grote boze TMG’. Zo van: wij hebben vele verplichtingen en jullie maar een paar. Dat krijg je al snel, met grote bedrijven versus de kleine startups, ik kan mij best voorstellen dat mensen zich soms zo voelen. Maar als wij 30.000 euro in een startup investeren, hebben wij ook 30.000 euro aan verplichtingen.”
Misschien komt deze vraag ook voort uit een eerdere discussie op Startupjuncture. Hoe zit dat met de IP en andere rechthebbendheid, disclaimer?
“Dat is een disclaimer, dat gaat puur over een geheimhoudingsverklaring. Bij convertible notes hebben wij de eerste paar jaar geen recht op intellectueel eigendom, tenzij je dat afspreekt, maar dat doen wij nadrukkelijk niet. Dat zou ook niet bijdragen aan ons kennisdoel, want dan zou dat minder een bijdrage leveren aan het succes van die startups.”
Is het niet enorm ongelukkig geformuleerd?
“Het gaat er puur om dat als wij vergelijkbare plannen binnenkrijgen, er niet ergens in het pand ook al zo’n plan is binnengekomen waar ik niet van op de hoogte was. Dan krijg je gedoe als je zoiets tekent. Stel nou dat Barqo en GoBoat beide langs waren gekomen. Als wij hadden getekend met een van beide, zonder te weten waar het over gaat, en met een van beide klikt het niet, dan kan ik niets meer met de ander doen vanwege zo’n verklaring. Een op zich zelf staand idee heeft geen enkele waarde, dat krijgt het pas als je het hebt uitgevoerd. Tegen die tijd hoef je ook geen geheimhouding meer te tekenen, lijkt mij.”
Op zoek
Wat voor soort startups zoek je naar?
“Dat kan heel breed zijn. Qua selectiecriteria zoeken wij vooral veel diversiteit, het hoeft niet alleen e-commerce. Ons doel is om minimaal een journalistieke startup erbij te krijgen, dat is bij deze ook gelijk een oproep.”
Welk probleem zou jij nou opgelost willen zien door een startup?
“Het vakantiesegment. Daar heb ik niet iets echt vernieuwends in gezien de laatste tijd. Alleen maar als: zeg maar tegen ons waar je naar toe wilt, dan kunnen wij je hotels bieden. Of zo. Dat is niet echt de ervaring die je wilt als consument tegenwoordig. We willen een vakantie waarbij we niet hoeven na te denken, zonder vooraf al te veel te boeken. Dat zou ik wel eens willen zien.”
Hoe word je het liefst benaderd?
“Per e-mail. Ik kijk met name naar de persoon en of die erover nadenkt wie het gaat lezen en hoe hij het vervolgens presenteert. Er is niet één weg die naar Rome leidt. Ik wil weten hoe iemand is, hoe hij of zij nadenkt. Dat hangt ook weer van af het bedrijf af, als je de nieuwe Netflix wil neerzetten weet ik niet of wij de beste partner zouden zijn.”
Bron:www.marketingfacts.nl – 30.09.2014
‘Dit is dé tijd om een cleantech-startup te beginnen’
2 ton subsidie voor het verfijnen van hennepvezels, een nieuw ‘miljoenenbedrag’ voor een techniek die scheepschroeven vervangt door een vleugel en een nog onbekende jonge onderneming die volgende week een subsidie gaat binnenhalen voor een project van 1,2 miljoen: de startups van cleantech-incubator Greenhouse Arnhem beginnen twee jaar na de oprichting van de incubator hoge ogen te gooien.
Nog niet iedereen weet het, maar Industriepark Kleefse Waard is de Cleantech Valley van Nederland, zegt Louis de Boer, oprichter van Greenhouse Arnhem. De op het industriepark gevestigde incubator bood tot nu toe onderdak aan 18 startups; op dit moment zijn het er 13.
Het bedrijventerrein werd in een iets grijzer verleden gebruikt als R&D-locatie van chemiebedrijf AkzoNobel. Daarna groeide vanaf 2002 bijvoorbeeld het bedrijf Hygear (lokale waterstofproductie voor industriebedrijven) uit tot een bedrijf van 70 mensen. Ook Accsys, dat regulier hout bewerkt tot een concurrent voor hardhout, groeide op die plek uit tot een beursgenoteerd bedrijf met 120 medewerkers.
Spontaan
‘ Dat soort succesverhalen wilden we meer zien op dit terrein, en daarom zijn we met Greenhouse begonnen’, zegt De Boer. ‘Als dit soort bedrijven hier al bijna spontaan ontstaat, dan moet je dat potentieel nog beter benutten.’
Samen met Kiemt, een het netwerk van 250 cleantechbedrijven in het oosten van Nederland, zette hij de stichting Greenhouse Arnhem op. Die vorm werd mede gekozen met het oog op het in aanmerking kunnen komen voor subsidies; de incubator krijgt bijvoorbeeld steun van de gemeente Arnhem en de provincie Gelderland.
Maar net zo belangrijk is volgens De Boer dat zijn stichting geen winstoogmerk heeft. ‘De winst zit ‘m erin dat we een aantal startups groot krijgen.’
Netwerk
Bij Greenhouse krijgen startups als Deepwater Energy (onderwatermolens), HyMove (bussen op waterstof) en Dr Ten (zeezoutbatterij), net als bij incubators als UtrechtInc en Yes!Delft, ondersteuning van een netwerk van investeerders, launching customers en strategische partners. De starters krijgen geen directe financiële steun, maar worden via bemiddeling wel richting investeerders en subsidiemogelijkheden gesluisd.
Een belangrijke partner is verder PPM Oost, de de regionale investeerder in Gelderland en Overijssel. De Greenhouse-startups zitten ‘nog net voor de markt’, licht De Boer toe. ‘Als de grote investeerders nog afhaken, biedt PPM Oost wel mogelijkheden. Dat is heel belangrijk, als je in een fase zit waarbij het product nog niet volledig ontwikkeld is.’
O-Foil
Startup O-Foil scoorde vorig jaar al ton groeigeld als runner-up bij de Green Challenge, een competitie voor duurzame startups. Nu staat staat het jonge bedrijf, dat een alternatief voor scheepsschroeven heeft ontwikkeld (zie foto boven artikel), op het punt om ‘een miljoenenbedrag’ op te halen, kondigt De Boer aan.
En er is nog een startup – die hij helaas nog niet kan noemen – die volgende week een investering van 1,2 miljoen euro bekend gaat maken.
Hennep
Verder werd vrijdag bekend dat Greenhouse-telg StexFibers verder kan groeien met 200.000 euro subsidie van de provincie Gelderland. Stexfibers ontwikkelt hennepvezels voor de textielindustrie. Dat gebeurt met een zogeheten ‘stoomexplosie-installatie’ die ruwe vezels van de hennepplant verwerkt tot een verspinbare vezel.
Het is een voorbeeld van de specialistische kennis die je als cleantech-incubator nodig hebt. Het gaat niet alleen om een simpel kantoor, wil De Boer maar zeggen. Om zulke successen te kunnen behalen staat een goed businessplan voorop. Het is geen kwestie van alleen maar ’technisch fröbelen’, wil De Boer maar zeggen.
Betere wereld
En daarnaast hoort idealisme erbij, zegt De Boer over de ‘clean’ in cleantech. Voor de productie van hennep, waar StexFibers zich op heeft gestort, is bijvoorbeeld 95 procent minder water nodig dan katoen en voor de teelt zijn geen chemicaliën nodig. ‘Wij denken dat de tijd nu rijp is om een cleantech-startup te beginnen’, zegt De Boer, met een schuin oog kijkend naar de successen van Tesla. De bewustwording dat het duurzamer moet, groeit volgens hem. ‘We noemen het ook wel de nieuwe industriële revolutie. Ook de bestaande industrie vergroent. Er komt ook steeds meer duurzame technologie beschikbaar en het wordt gangbaar. Kijk maar naar zonnepanelen, windenergie en laadpalen.’
‘Dat zeg ik vanuit economisch perspectief, en aan de andere kan zit er ook wel een klein beetje idealisme achter. We zijn verantwoordelijk voor hoe we de aarde overdragen aan de volgende generatie.’ Nee, Greenhouse is bewust niet op zoek ‘geitenwollensokkenondernemers’, benadrukt hij. ‘Maar we kijken zeker ook of de business ook ecologisch meerwaarde biedt.’
Uitvliegen
Er is geen limiet aan het aantal startups binnen Greenhouse, of hoe lang ze mogen blijven zitten. Wel betalen de bedrijven wel elk jaar een paar tientjes meer voor hun huisvesting; na vier jaar komen ze zo op een commercieel huurniveau. ‘Op een gegeven moment zit daar een prikkeling in om verder te trekken.
‘Zoals het er nu naar uit ziet, dan zal bijvoorbeeld ThermoSmart de eerste zijn die gaat uitvliegen’, zegt De Boer. ThermoSmart, een slimme wifi-thermostaat, was vorig jaar een van de crowdfundinghits van Nederland en heeft de Bijenkorf binnengehaald als eerste klant; het warenhuis gaat de Nest-concurrent van eigen bodem volgende week introduceren tijdens de Dwaze Dagen.
Als de startups eenmaal voor het eerst gefinancierd zijn, dan helpt Greenhouse ze totdat ze winst maken; daarna moet het echt op eigen kracht. ‘Uiteindelijk mikken we op twee bedrijven per jaar die uitvliegen. Dat hoeft niet ver te zijn, het industriepark biedt genoeg ruimte om op te schalen. Als je hier groot wordt, dan hoef je je visitekaartje niet te veranderen.’
Bron: www.Sprout.nl 29.09.214
TU Eindhoven lanceert incubator STARTUP/eindhoven
Met een luide knal is vandaag op de TU/e Campus in Eindhoven de nieuwe incubator van de TU gelanceerd. STARTUP/eindhoven richt zich op studenten, medewerkers en alumni van de TU/e en zal, 3 jaar na het beeindigen van Incubator3+, weer gaan bijdragen aan het succes van ondernemend en innoverend Eindhoven.
Robert AL (manager STARTUP/eindhoven) zal leiding gegven aan dit nieuwe programma, zijn ervaring met het managen van Erasmus MC incubator en technology transfer komen goed van pas. STARTUP/eindhoven krijgt onderdak op de TU/e campus in het Multimedia-paviljoen. Studenten krijgen er gratis huisvesting in de zogenaamde Flexroom en kunnen advies en begeleiding krijgen voor de financiering van businessplannen. Er komen wekelijkse inspirerende lezingen van professionals en ondernemers. In het gebouw is een ruimte beschikbaar met 18 flexplekken. Daar kunnen starters werken aan hun businessconcept. Inmiddels hebben zich ruim 40 student-ondernemers ingeschreven en dit aantal groeit gestaag. Zij worden hier ondersteund door professionals van het TU/e Innovation Lab met kennis op het gebied van financiën, intellectueel eigendom en business development. Daarnaast ervaren de gebruikers meerwaarde door onderling met elkaar te sparren.
Het ondernemerscentrum is een initiatief van het TU/e Innovation Lab , de Eindhoven Student Business Club (ESBC) en Bright Move BV. STARTUP/eindhoven wil mensen samenbrengen die de combinatie ondernemerschap en technische innovatie uitdragen en die elkaar daarin versterken.
STARTUP/eindhoven richt zich primair op TU/e studenten met ambitie en daadkracht. Enerzijds zijn dat studenten die al ondernemen of serieus bezig zijn met het doorontwikkelen van hun businessidee, de entrepreneurs. Anderzijds zijn het geselecteerde studenten die hun ondernemende kwaliteiten in praktijk brengen door projecten uit te voeren bij opdrachtgevers uit het MKB, de zogenaamde intrapreneurs.
TU/e hecht veel waarde aan contacten met het bedrijfsleven en heeft al verschillende ondernemers uit het MKB bereid gevonden om hun specifieke en praktische kennis te delen met deelnemers aan STARTUP/eindhoven . Deze zogenaamde Friends leveren hiermee een waardevolle bijdrage aan de ontwikkeling van onze student-ondernemers en hun startups.
TU/e combineert STARTUP/Eindhoven met het al bestaande programma SURE Innovation, waarbij getalenteerde studenten op projectmatige basis aan de slag gaan bij bedrijven en ondernemingen met een vraag die een specifieke knowhow en vaardigheid vraagt. SURE Innovation, onderdeel van STARTUP/Eindhoven, richt zich specifiek op deintrapreneurs. Deze studenten worden in contact gebracht met ondernemers die een innovatief idee hebben maar bij de ontwikkeling vaak tegen technische uitdagingen aanlopen. De TU/e intrapreneurs pakken het op, werken het uit en zorgen voor de uitvoering.
Twee ton voor ontwikkeling hennepvezels
De startup Stexfibers heeft van de provincie Gelderland een subsidie van ruim twee ton gekregen voor het ontwikkelen van hennepvezels voor de textielindustrie.
Het bedrijf krijgt die subsidie samen met exploitant van hennepteelt Pantanova en innovatiestichting Texperium.
Stexfibers is ontwikkeld binnen de Gelderse cleantech-incubator Greenhouse Arnhem. Deze is te vinden op het industrieterrein Kleefse Waard.
De onderneming ontwikkelt hennepvezels met een zogenoemde stoomexplosie-installatie, die ruwe vezels van de hennepplant verwerkt tot een verspinbare vezel voor de textielindustrie.
Keten
Het geld wordt gebruikt om een keten van teelt tot garens op te zetten. Hennep is als grondstof voor textiel veel duurzamer dan katoen. Zo is er 95 procent minder water nodig voor de productie en zijn er voor de teelt geen chemicaliën nodig.
De hennep die wordt gekweekt is alleen geschikt om te dragen en niet om te roken, aangezien je er niet high maar misselijk van wordt, zo laat de organisatie nog weten.
http://nuzakelijk.nl/duurzaam/3890394/twee-ton-ontwikkeling-hennepvezels.html
‘Ik zeg doen’ terug op radio; Harald Swinkels (NLE) werft leden voor ECE – Erasmus Centre for Entrepreneurship
In een unieke radiocampagne waarbij Harald Swinkels Erasmus alumni oproept (‘ik zeg DOEN’) lid te worden van het ondernemerscentrum in Rotterdam – gaat Harald Swinkels duidelijk in op de aanpakmentaliteit van ondernemers met een knipoog naar de slogan waar zijn bedrijf mee groot geworden is. Zover bij ons bekend is dit de eerste keer dat een Centre for Entrepreneurship reclame maakt via de radio.
ECE – Erasmus Centre for Entrepreneurship
Het doel van het Erasmus Centre for Entrepreneurship is het stimuleren en ondersteunen van ambitieus en innovatief ondernemerschap. Met drie hoogleraren, Roy Thurik (entrepreneurship), Justin Jansen (intrapreneurship) en Eric Claassen (valorisation and entrepreneurship), meer dan twintig onderzoekers, drie masters, drie minoren, bachelorvakken, postinitieel onderwijs, (inter-)nationale evenementen en diverse ondersteunende faciliteiten voor ondernemers (met name in de Science Tower te Rotterdam) behoort het centrum tot de top van ondernemerschapscentra wereldwijd. Onder de bezielende leiding van Hendrik Halbe realiseert het management team het ene na het andere mooie evenement, training en service op.
ECE community
De ECE community is een levendige groep van ondernemende en ambitieuze mensen die elkaar inspireren te groeien en iets voor de wereld te betekenen. ECE heeft de ambitie deze community uit te laten groeien naar 20.000 leden in 2020. Naast deelname aan een ambitieuze club biedt de ECE ook extra voordelen aan haar leden als toegang tot het jaarlijkse ECE congres, maandelijkse events als Social Drinks, toegang tot het online coachingsprogramma bKonnekt en kortingen op de ECE onderwijsprogramma’s en op diensten van partners. Interesse? http://www.eur.nl/ondernemerschap/community/
EU|BICs reach better results and have higher impact than other EU incubators – report says
The European Court of Auditors has just published the Special Report “Has the ERDF successfully supported the development of business incubators?” This report examines the profile, services, key performance indicators (KPIs) and the value for money of a group of 60 business incubators that received ERDF funding in six different EU Countries, and compares them with EBN certified EU|BICs (“the benchmarked incubators”).
The main finding of the study is that, despite of the significant contribution of ERDF to the creation of adequate infrastructure, the performance of the audited incubators was modest and disappointing. This is in particular explained by the fact that “… too little attention had been paid to the effectiveness of incubators’ business support functions …” The report clearly recognizes that “… The effectiveness of the benchmarked EC-BIC certified incubators … was much higher… and that support offered to businesses beyond the scope of physical incubation … had contributed to this high start-up creation rate…”
EU|BICs, which implement the EBN quality system, provide a higher range of professional services to innovative entrepreneurs – not only start-ups and resident companies but also existing innovative firms – reach higher KPIs and have higher return on investment for the public sector, than the audited incubators. Indeed the main difference reported is that EU|BICs continuously invest in the development of up-to-date services to ensure that the business support value chain (from entrepreneurship awareness raising to the expansion phase of a start-up) is fully delivered with skilled staff, robust methods, mutualized good practices and constant monitoring. EU|BICs were initially created through a pilot project funded and supported by the European Commission (DG Regional & Urban Policy) with ERDF funding. Today, the EU|BIC trademark is fully endorsed by the European Commission as the best practice to follow when deploying innovation-based incubation and acceleration strategies.
The Report can be downloaded here http://ebn.eu/downloads/Special_Report_Incubators_ECA.pdf
12 November – Dutch Incubation Forum – Den Haag
Routes naar Succes voor Nederland incubatieland
Op 12 november vind hét Nederlandse evenement voor managers en beleidsmakers over de ‘ruggengraat van ons ondernemende ecosysteem’ plaats. Deze keer is het jaarlijkse DIA symposium bewust samen met Centres for Entrepreneurship (CfE) en Science Parken georganiseerd omdat dit jaar de meningsvorming over het gezamenlijke initiatief centraal staat: de oprichting van een organisatie waarin deze drie typen voorzieningen de krachten bundelen. Een organisatie die op nationale schaal bijdraagt aan een vernieuwend en ondernemend Nederland, die de ruggengraat vormt van een dynamische innovatie ecosysteem en die Nederlandse en buitenlandse ambitieuze pioniers effectief ondersteund en de weg wijst. Nederland is met 120.000 startende ondernemingen een écht Incubatieland, maar de kwaliteiten van ons ecosysteem en onze kennis exploitatie infrastructuur zijn niet algemeen bekend – daar moet verbetering in komen!
Jaarlijks organiseert DIA een symposium zodat collega’s elkaar kunnen ontmoeten en van elkaar kunnen leren. Dit jaar is de lat hoger gelegd door de discussie die op gang is gebracht door een groep managers van Incubators, CfE’s en Science Parks gericht op een versterking van de positie van de infrastructuur voor ambitieuze pioniers. Daarom ook een nieuwe naam voor het evenement ‘Dutch Incubation Forum’ waarbij ‘Incubation’ op de meest ruime manier mag worden geïnterpreteerd. Het programma voorziet in Inspiratie en Inzicht en is de perfecte gelegenheid om te netwerken.
OCHTEND
In het ochtendprogramma staan twee thema’s centraal, waarbij vaak de ‘waarom’ vraag gesteld zal worden . De eerste sprekers zullen u willen uitdagen en inspireren vanuit het perspectief van onze sociaal-maatschappelijke rol. Kunnen we bijdragen aan het versnellen van de noodzakelijke vernieuwing van onze economie en aan het oplossen van wereldwijde maatschappelijke problemen? De sprekers zullen allen vanuit hun eigen ervaring en ambitie een bijdrage leveren.
- Norbert van den Hove van Ministerie van Economische Zaken
- Bart Nieuwenhuis van incubator ServicesValley/Océ-Canon te Venlo
- Unity Stoakes van Startup Health in New York
- Erik Stam van Utrecht University School of Economics
- Marcus Fernhout van MIT/Cambridge Innovation Centre NL
- Marco ten Vaanholt van BootUP Ventures in Palo Alto
- Aard Groen van NIKOS en VentureLab Accelerator in Twente
- Owlin, start-up ondernemer die vertelt over zijn/haar route door het ecosysteem
MIDDAG
Na de lunch staat het programma in het teken van inzicht verwerven in ontwikkelingen op twee niveaus; dat van het ecosysteem en dat van de ondernemer. In de middag is het programma praktischer van aard en zal de vraagstelling vaker over het ‘hoe’ draaien. De vorm is die van werksessie of forumdiscussie die gericht zijn op een uitkomst aan het einde van de sessie.
- Hoe de rol van creatieve incubatoren verbeterd kan worden ten behoeve van een duurzaam regionaal ecosysteem.
- Hoe kunnen we stakeholders beter inzicht bieden in onze prestaties en kwaliteit?
- Hoe kunnen we bijdragen aan de internationale positionering van NL als hotbed voor ondernemers en investeerders?
- Hoe kunnen we ondernemers beter helpen hun ambitie te realiseren en de weg wijzen?
EINDSESSIE
Aan het einde van de middag zal de dagvoorzitter het integreren van de inspiratie en de verkregen inzichten faciliteren. Daarmee zal een basis gelegd zijn onder de verdere ontwikkeling van de sector die als stevige ruggengraat zal dienen van een florerend innovatie ecosysteem van wereldklasse. Deze eindsessie is natuurlijk niet het einde maar wordt gevolgd door een netwerkborrel en voor belangstellenden een avondprogramma (18:00 BorderSession Party).
ORGANISATIE
De organisatie is ter hand genomen door Pioneerz in samenwerking met de universiteiten van Delft en Leiden en internationaal technologiefestival Border Sessions die DIF14 ook als ‘official side event zal promoten’.
Dankzij inzet van partners en sponsoren kan de bijdrage die aan participanten wordt gevraagd beperkt blijven. Speciale dank gaat uit naar:
- Universiteit Leiden die op haar Campus in Den Haag ruimte en faciliteiten beschikbaar heeft gesteld
- Universiteit Delft die het Dutch Incubation Forum heeft gekozen om de uitkomsten van haar InCompass-onderzoek naar de rol van creatieven in het ecosysteem.
- Océ / ServicesValley die door haar substantiële bijdrage als hoofdsponsor van Dutch Incubation Forum 2014 de organisatie mogelijk heeft gemaakt.
- Kadans & Wiegerinck die door hun bijdrage de programmering mogelijk hebben gemaakt en op 28 oktober in Wageningen, samen met DIA, het symposium over het ‘Laboratorium als broedplaats voor onze Kenniseconomie’ organiseert.
PARKEREN in de Pleingarage – http://www.parkeerlijn.nl/parkeren/den-haag/pleingarage/
PROGRAMMA DIF14 gedetailleerd programma download
Official Side event van:
BorderSession tickets voor de volgende dag zijn met 40% korting verkijgbaar; vraagt u ons per email om een kortingscode
Taiwan leert van Nederlandse Kennisexplotatie Infrastructuur
Taiwan leert van Nederlandse Kennisexplotatie Infrastructuur
19 juni 2014
Een delegatie van 20 overheidsofficials uit Taiwan is op bezoek in Nederland om te leren van het beleid en de praktijk van het stimuleren van economische ontwikkeling. Onderdeel van het programma was, naast een bezoek aan universiteit en High Tech Campus in Eindhoven, uitwisseling van ervaring met verschillende experts. Eén daarvan was DIA – Dutch Incubation Association, waarvoor Pim de Bokx aan de delegatie uit Taiwan kwam uitleggen hoe je beleid en praktijk kan opbouwen om aantrekkelijk te wor
In een sessie van 1,5 uur is intensief met 6 mensen uit de delegatie gesproken over de ontwikkeling van incubatie in Nederland, softlanding programmas en seed acceleration, met als voorbeelden ESA BIC Noordwijk, YES!Delft, Rockstart en Startupbootcamp. Door de samenwerking van DIA met TGN waarmee het al voor het derde jaar de Taiwan Business Day organiseert, kon ook op voorbeelden in Taiwan gewezen worden als Turbo Accelerator, AppWorks en DutchDesignPost Tainan als voorbeelden van start-up programma’s met een internationale ambitie.
Het is interessant dat er deze en komende week 3 delegaties uit Taiwan in Nederland zijn en één Nederlandse delegatie in Taiwan, een teken dat door steeds meer mensen deze relatie als wederzijds kansrijk wordt gezien.
De presentatie is te downloaden van slideshare: http://www.slideshare.net/pimmie/softlanding-for-global-startups-nsob-taiwan-19-juni-2014
Startupbootcamp awarded ‘Best Incubator’ by The Europas
The Europas, created in 2009, is one of the largest startup gatherings in Europe. The 2014 edition took place last Tuesday in London. Startupbootcamp was one of the winners of The Europa award, in the category Best Accelerator. The other Dutch contribution was 3D printing startup 3D Hubs: this startup was nominated in the category coolest technology innovation.
The Europas is an American perspective on the European startup scene. It is organized by Mike Butcher from Techcrunch. one of the refreshing aspects is that it is truly European in focus: it takes place in London but is not about London. One of the few Dutch nominees was 3D print startup 3D hubs: this startup has built a platform that connects 3D printer owners to people close to them that want to print an object. 3D Hubs has grown swiftly in the last year with more than 5000 connected printers and was therefore nominated it the category “Coolest Technology Innovation”. We asked founder Bram de Zwart who attended this event about his impression:“It was a very interesting event, with 750+ attendees and many interesting other startups, investors and press”.
Best Accelerator
Startupbootcamp was nominated and won in the category “best accelerator and incubator”. According to the jury: Now working across Istanbul, London, Berlin, Israel, Amsterdam, Copenhagen and Eindhoven and operating across numerous verticals, Startupbootcamp has, over the last year, extended its model across Europe and has created a force to be reckoned with internationally.
While there are many other good startup accelerators even in The Netherlands (Rockstart comes to mind), Startupbootcamp is indeed becoming a truly International network with all the new locations. It is also good to see that recognition comes fast in the startup world: Startupbootcamp is given the award already, while applications for many of the international classes are still open. If you are a founder you can still apply to the following programs:
reed more at StartupJuncture.com: http://startupjuncture.com/2014/06/15/startupbootcamp-wins-europas/