Hans Biesheuvel inspireert ondernemers bootcamp ‘van lockdown naar lift-off’
De één heeft last van omzetverlies en liquiditeit de ander van groeistuipen, hoe ga je als ondernemer om met snelle veranderingen? 12 ondernemers namen afgelopen 4 weken deel aan de intensieve bootcamp van Entreprenerdy, de eerste keer in Nederland voor het bedrijf uit Noorwegen.
ONL founder: Ondernemers moeten meer tijd besteden aan zelfreflectie
Hans Biesheuvel heeft enthousiast zijn ups en down als ondernemers gedeeld, enkele tips waren: “Leer ook te luisteren, echt te luisteren.”, “Neem ook voor jezelf als ondernemer de tijd voor zelfreflectie” en “Zorg voor de juiste focus om daarvandaan verder te groeien”. Hans Biesheuvel – zelf wars van goeroes en managementboeken – adviseerde vooral ook om als ondernemer je eigen plan te trekken en je te onafhankelijk te maken van de grillen uit Den Haag. En de kansen in digitalisering en circulaire economie te pakken.
Mening van de deelnemende 12 ondernemers
“Een inspirerende Academisch programma afkomstig uit Scandinavië dat mij nieuwe inzichten biedt, focus brengt en mijn ideeën voor Caterbox omzet tot een gedegen en toekomstbestendig businessplan.” Deelde Jan Joost Luitse al na één week via Linkedin, het enthousiasme was bij alle deelnemende ondernemers nogal groot. Ook via Linkedin liet Michiel Heilijgers na 3 weken weten dat hij de MKB Business Bootcamp een “Ode aan het Ondernemerschap” vind. Zij waren geen uitzondering, de bootcamp is gemiddeld met een 8,7 (!) beoordeeld, zo’n hoge waardering voor – in feite een pilot voor Nederland – is hoog te noemen.
De kracht van de Entreprenerdy Bootcamp
De online bootcamp voorziet in 9 sessies van 90 minuten verspreid over 3 weken, ondernemers gaan van ‘Purpose naar Plan’ begeleid door een coach-facilitator en met input van een professor die praktijk aan theorie verbind. Maar het blijft niet bij die sessies, het meeste werk doen de ondernemers met het online EMS (Entrepreneurship Managent Systeem) dat ze na de bootcamp ook gebruiken bij de implementatie. Wat de ondernemers het meest waardevol vonden?
- de presentatie van cases en discussie tussen de deelnemers
- opbouw en structuur van het programma
- toepassing in het EMS/ Entrepreneurship Management System
Vooral opvallend was de hoge mate van interactie tussen de deelnemers. Hoewel divers qua samenstelling (van IT, machinebouw, catering, food franchising tot professionele dienstverlening) was deze groep vanaf sessie #1 intensief aan het netwerken en elkaar aan het helpen. Dit ging daarmee verder dan ‘sec’ inhoudelijke feedback op de cases. En ging ook virtueel tussen de sessies door, mede dankzij de LinkedIn groep.
Impact van Entreprenerdy (re-)bootcamp
Je zou denken dat het te vroeg is om het over de impact van het programma te hebben, maar toch hebben de ondernemers dat goed onder woorden gebracht. Zo heeft de één besloten te stoppen met één van de twee activiteiten, de ander besloten de dienstverlening digitaal/online schaalbaar te maken. Eén ondernemer die twee producten tegelijk aan het ontwikkelen was en het advies kreeg eerst te focussen op één van de twee kreeg – toeval of niet – ineens heel veel vraag naar het eenvoudigste product. Lessen die je hieruit kunt trekken is dat je belangrijkste resource je eigen tijd en aandacht is, daarom moet je (soms harde) keuzes maken. Niet simpel in onzekere tijden! Maar gun jezelf de tijd om te reflecteren en experimenteren.
Belangstelling voor de volgende bootcamp ‘van lockdown naar lift-off’?
Je kunt je interesse aangeven bij Paul Hassels Mönning paul@entreprenerdy.com We zijn al bezig met het plannen van de volgende bootcamp voor 12 ondernemers – wees er op tijd bij.
Voor deze bootcamp wordt samengewerkt met prof. dr. Harry Hummels (UU) en Gerrit Jan van ’t Veen (WorldStartup) en Pim de Bokx (DIA).
INFO: www.entreprenerdy.nl