Crowdfunding more than money
#DIF16 – Tweede deel ochtendprogramma
Op donderdag 23 juni 2016 vond het Dutch Incubation Forum (#DIF16) plaats, het congres dat jaarlijks door DIA wordt georganiseerd voor professionals die werken bij startup support programma’s als business incubators en accelerators. Dit jaar vond het congres plaats in het congres centre van Amsterdam Science Park en werd het i.s.m. CrowdfundingHub en ACE Venture Lab georganiseerd. Dit is deel 2 van een reeks artikelen over het congres.
Metrics, Funding and the crowd
Het tweede deel van het ochtendprogramma werd geopend door Ronald Kleverlaan, Crowdfunding veteraan en expert. Ronald (CrowdfundingHub) betoogde dat Crowdfunding essentieel is voor élke startup en dan nog meer dankzij de Crowd dan vanwege de Funding. Dankzij de crowd kun je namelijk meer zicht krijgen op product-market fit en je bouwt meteen aan je afzetmarkt. Nick Stafunski van UBI Global was uit Stockholm overgevlogen om zijn visie op de performance van Nederlandse Incubatoren ten opzicht van incubatoren in Europe en/of de wereld. Met 3 incubatoren (Yes!Delft, UtrechtInc en HightechXL) in de top 25 van de wereld staat Nederland er al niet slecht op, overigens Vlaanderen met iMinds doet het ook goed. Als je inzoomt op de cijfers zie je dat de Nederlanders de wereldtop vooral voorbij streeft op het vlak van; ‘creating a supportive environment among the startups’ en ’the ability to attract high-potential startups’. Natuurlijk is er nog terrein te winnen als we andere incubatoren en acceleratoren zover krijgen dat zij ook meedoen aan de benchmark exercitie die jaarlijks door UBI wordt uitgevoerd.
Arthur de Graaf vervolgde met een opvallende presentatie over hoe hij tot zijn nieuwste initiatief ‘Incubators for Immigrants’ is gekomen, met de uitdagende titel ‘RefugeeCrisis an Entrepreneurial Challenge’ gaf hij al iets weg van zijn intenties. We kunnen de potentie van vluchtelingen inzetten om nieuwe bedrijvigheid te creëren is zijn invalshoek. Camille van Gestel was de laatste spreker voor de lunch. Camille is met zijn Waka Waka light inmiddels uitgegroeid tot de icoon van sociaal ondernemen én voorbeeld van crowdfunding dankzij de 6(!) crowdfunding campagnes die hij succesvol heeft afgerond.)