Services Valley – Venlo

Services Valley gaat Europa in

ServicesValley

ServicesValley Incubator Venlo

Interview met Floris van Eck

Services Valley in Venlo is het incubatiedeel binnen het open innovatie programma van Océ, onderdeel van de Canon Group. Het is in 2011 gelanceerd en heeft ruim 70 nieuwe bedrijven voortgebracht. Als één van de weinige corporate incubators in Nederland bouwt Services Valley door op dit succes en trekt Europa in. Het gesprek met Floris van Eck gaat in op de aantrekkingskracht van Services Valley voor ambitieuze ondernemers.

Hoe verklaar je de aantrekkingskracht van Services Valley? “Ik ben sinds 2013 business developer bij Services Valley. Daarvoor was ik werkzaam bij Canon. Bij Services Valley worden allerlei nieuwe en onverwachte dingen ontwikkeld.  Het zijn de sfeer, de creativiteit en de kruisbestuiving die het zo aantrekkelijk maken. Voor de ondernemers die meedoen aan het programma is natuurlijk de toegang tot de kwaliteiten van Océ op het gebied van printing, imaging en workflow management interessant, maar zeker ook de mogelijkheid om gebruik te maken van een wereldwijd netwerk”, zegt Floris. “Als je kijkt naar één van de successen die uit het vorige programma naar voren is gekomen – het bedrijf Apostle, dat zich richt op social media management – had je nooit kunnen voorspellen dat juist zo’n bedrijf zou kunnen voortkomen uit een programma rond Océ. Maar je ziet dat zij juist goed gebruik hebben kunnen maken van de mogelijkheden van onze kennis, faciliteiten en internationale netwerk.”

Wat is het belang van incubatie voor grote bedrijven als Océ? “Zowel Océ als Canon zijn actief in sterk transformerende markten. Digitalisering verandert businessmodellen snel. Open  innovatie versterkt de eigen R&D- en innovatieprogrammas en biedt  zicht op de kansen voor morgen voor alle betrokken partijen.  Services Valley heeft met een lichte focus op Imaging, Communication en Data Visualisation, een inspirerend startup ecosysteem ontwikkeld rond de R&D en engineering in Venlo dat mooi past bij de . ‘Kyosei’-filosofie, een Japans begrip dat ‘samen werken en leven voor het algemeen belang’ aanduidt. Services Valley biedt zo  een omgeving waar de corporate en startup culturen elkaar aanvullen en versterken zodat er mooie win-win situaties ontstaan.”

Wat biedt Services Valley ondernemers? “Wij bieden ondernemers van zowel startups als bestaande bedrijven, de mogelijkheid om deel te nemen aan ons incubatieprogramma op basis van een service idee. We selecteren uit de aanvragen ongeveer 35% die wat ons betreft kans maken op een succesvolle marktintroductie binnen zes  tot twaalf maanden. We bieden hen een 3-fasen aanpak bestaande uit onderzoek – test en marktintroductie. In de eerste fase helpen we met het valideren van de technologie en het marktpotentieel. Deze fase duurt zes weken en we helpen mee met het ontwikkelen van een businessplan dat essentieel is om de volgende fase in te kunnen gaan. De volgende fase staat in het teken van productontwikkeling en markttest. Je zult hierin met minimaal één klant samenwerken aan de realisatie van het product. In deze fase financieren we € 7.500 in cash in ruil voor 6% van de aandelen – waarmee de samenwerking heel concreet wordt. Kom je deze fase goed door dan maken we samen ook een investeringsplan waarmee je toegang krijgt tot de volgende fase die gericht is op marktintroductie. In deze fase schalen we ook onze investering op met een aanvullend bedrag van € 15.000, maar het belangrijkste ligt aan het einde van deze fase waar je groeikapitaal van onze partners kunt  verwerven. Je moet dan wel bewijzen dat je een schaalbaar businessmodel hebt ontwikkeld en ervaring hebt met meerdere klanten; en daar helpen we natuurlijk bij want het is ook ons belang om een succes te maken van je bedrijf.”

Waarom is het businessmodel van Services Valley veranderd in 2013? “Ook wij zijn een lerende organisatie – een startup zou je het zelfs kunnen noemen – die een business model bij zijn service moet ontwikkelen. De eerst twee jaar van Services Valley,  voegt niks toe hebben in het teken gestaan van het bewijzen van de marktpotentie en meerwaarde voor zowel Océ en haar partners als de deelnemende ondernemers. Op basis van de evaluaties hebben we kans gezien de dienstverlening verder te intensiveren en een aandelenbelang te introduceren waardoor het wederzijds belang om succes te creëren sterker wordt. In het symposium dat we vorig jaar samen met DIA hebben georganiseerd, is veel ervaring met verschillende business modellen voor incubatieprogramma’s uitgewisseld wat ons op ideeën heeft gebracht om verbeteringen door te voeren. We hebben tijdens dit proces ook de ambitie geformuleerd om Europa in te gaan met ons programma.”

Wat voor kansen zien jullie in Europa? “Venlo ligt natuurlijk wel heel dicht bij Duitsland, dus is het een voor de hand liggende gedachte om over de grens te kijken. Ook is Océ een internationaal bedrijf,  voor ons is de wereld al sneller een speelveld. Toch hebben we ons in de eerste fase  primair op Nederland gericht om hier het ‘proof of concept’ te realiseren. In deze fase gaan we met het verbeterde programma Europa in om te scouten naar kansrijke serviceconcepten. We richten ons met name op Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, praktisch gezien omdat Océ daar stevig aanwezig is  en we dus die netwerken kunnen gebruiken, maar ook omdat deze landen dynamische startup ecosystemen hebben, met name in Londen en Berlijn. Uiteraard sluiten we aanvragen uit andere landen zeker niet uit, een goed serviceconcept kan overal bedacht zijn.”

Meer info: www.servicesvalley.com

Interview op 17 maart 2014 door Pim de Bokx

Comments are closed.

CONTACT

Elektronicaweg 14a
2628 XG DELFT
The Netherlands
+31 88.28.48.605






serviced by Bokxing IT
secure & sustainable hosting by 1A First Alternative