Juiced Boards brengt omzet Inqubator naar 3 miljoen

Meer dan de helft van de bedrijven die Inqubator heeft begeleid in hun opstartfase is doorgegroeid  en heeft zich zelfstandig gevestigd in Leeuwarden. De ontstane community is goed voor 60 nieuwe arbeidsplaatsen en stageplekken en een gezamenlijke omzet van 3 miljoen. Voorbeelden van doorgroeiers zijn: Owlin, Green Fortune, Alserda Media en Floqr. Zij doen het erg goed in Nederland, maar zijn ook buiten de grenzen van Nederland actief. Gino Van der Baan stond symbool voor het bereiken van de omzetgrens van 3 miljoen en kreeg hiervoor een feestelijke fles Champagne uitgereikt door Lennard Drogendijk. Er is ook een persbericht verspreid over deze mijlpaal. www.inqubator.nl

Business Accelerator of Business Incubator?

Nu is een onderzoek onder Accelerators in Nederland nog een beperkte operatie aangezien er nog slechts een beperkt aantal zijn. Toch heeft Thomas op basis van een duik in de beschikbare literatuur, interviews en een online enquete een goed gefundeerde conclusie kunnen opbouwen.

Uit het onderzoek komt naar voren dat de doelstellingen van Business Incubators en Accelerator vergelijkbaar zijn maar dat de verschillen zichtbaar worden als men inzoomt op het geboden incubatieproces. Belangrijke verschillen zijn te vinden bij de selectiecriteria (stricter) en incubatieperiode (korter). Verder komt naar voren dat er duidelijke verschillen zijn in de organisatieopzet en de value-proposition. Een accelerator werkt meer met kennis en ervaring uit het netwerk van coaches en experts en vraagt een grotere discipline van de incubatee om te presteren. De aanpak van de Accelerator moet leiden tot het snel (3-6 maanden) bereiken van ‘investement readiness’ waarmee tevens een exit uit de incubatiefase bereikt wordt.

Download hier het onderzoek Business Accelerator of Incubator?

Graduates gezocht voor Universitair onderzoek

Vanaf de jaren 90 schoten ze als paddenstoelen uit de grond: Business Incubators. De reden hiervoor was de notie dat startende ondernemers op een proactieve manier ondersteund moesten worden. Ondernemerschap is zeer belangrijk voor een gezonde economie, maar wat blijkt; veel initiatieven komen moeilijk van de grond. Dit is waar de business incubator een rol speelt: het faciliteren van succesvol ondernemersschap.

Alhoewel er geen vaste definitie van de ‘business incubator’ is, blijkt wel dat de business incubators van tegenwoordig een aantal eigenschappen delen[1]. Allereerst is er sprake van een door meerdere ondernemers gedeelde locatie. Daarnaast biedt een business incubator (BI) de zittende ondernemers bepaalde services zoals coaching, financieel advies etc. Last but no least; business incubators van deze tijd bieden hun zittende ondernemers de mogelijkheid tot netwerken via verschillende kanalen. Je kunt nog een stapje verder gaan en het onderliggend potentieel van deze eigenschappen voor startende ondernemers blootleggen: het vergaren van kennis.
lees verder >>


[1]Bruneel, Ratinho, Clarysee & Groen (2011); The Evolution of Business Incubators.

Business Development Manager in Tanzania?

Interesse? Lees verder op de website van infoDEV: http://www.idisc.net/en/Article.39262.html

Durfkapitalisten goed te spreken over aanwas hightech

Die daling is volgens investeerders minder verontrustend dan ze op het eerste gezicht lijkt. Durfkapitalisten zien juist veel nieuw ondernemend talent opstaan.
‘Als het om innovatie gaat, is het een stuk beter gesteld met de economie dan uit de patentaanvragen zou kunnen blijken’, aldus Sake Bosch, die met zijn fonds Prime Ventures een van de bekendste en succesvolste investeerders is in de Nederlandse hightechsector. ‘Patenten zijn voor sommige sectoren, zoals de biotechnologie, erg belangrijk, maar voor andere weer veel minder.’
Bosch wijst daarbij op internet- en softwarebedrijven. Hun vindingen zijn niet altijd te patenteren. Bovendien kiezen sommige ondernemers er ook doelbewust voor om geen octrooi aan te vragen. De kosten kunnen te hoog zijn, terwijl de bescherming in hun ogen gering is. ‘Je kunt dus niet automatisch stellen dat minder patenten ook minder innovatie betekent’, nuanceert Bosch. ‘Elke dag zie ik interessante innovatieve bedrijven langskomen, maar ze voeren niet allemaal een patentstrategie.’ Lees verder in FD: http://fd.nl/entrepreneur/young-entrepreneur/738621-1203/durfkapitalisten-goed-te-spreken-over-aanwas-van-nieuwe-hightech

Ga je mee naar Silicon Valley?

Silicon Valley staat al decennia lang wereldwijd bekend als de broedplaats voor een ongekend aantal succes verhalen zoals Apple, YouTube, Google, Facebook en Twitter.  Deze regio heeft een unieke aantrekkingskracht op ondernemers over de hele wereld die, net als Steve Jobs en Mark Zuckerberg, dromen over “The Next Big Thing”.

Dat deze bedrijven juist hier ontstaan is natuurlijk geen kwestie van toeval, ergo, wat kunnen Nederlandse ondernemers hiervan leren? Daarom organiseert het Nederlands Consulaat in San Francisco voor de vierde opeenvolgende keer het Holland in the Valley Bootcamp (voorheen Silicon Summit).  Van 15 tot en met 18 oktober 2012 krijgen 15 innovatieve Nederlandse startups de unieke gelegenheid om Silicon Valley en haar successen van dichtbij mee te maken.

“In order to understand Silicon Valley, you need to experience Silicon Valley!”

15 Nederlandse startups worden vier dagen lang overspoeld met kennis en informatie op het gebied van ondernemerschap in Silicon Valley. De deelnemers krijgen pitch trainingen en workshops en ontmoeten  interessante Silicon Valley ondernemingen, ondernemers en experts. Deze Silicon Valley insiders zullen de deelnemers laten ervaren waarom Silicon Valley bekend staat als een van de meest succesvolle high-tech regio’s ter wereld.  En niet alleen voor IT, maar ook voor schone energie, life sciences en andere baanbrekende ontwikkelingen.

De Bootcamp geeft de ondernemers toegang tot nieuwe inzichten en kennis die toegepast kunnen worden om hun bedrijf verder te laten groeien.  Ondernemers krijgen de  kans te leren van Silicon Valley en met die kennis het ondernemersklimaat in Nederland te stimuleren. Neem de Silicon Valley magie mee naar huis!

Ben je de oprichter of mede oprichter van een innovatief jong bedrijf in Nederland en wil je weten wat Silicon Valley voor jou kan betekenen, schrijf je dan nu in! Inschrijven voor het Holland in the Valley Bootcamp kan tot 1 april. 15 mei wordt bekendgemaakt welke 15 startups gekozen zijn om deel te nemen.

Wil je meer weten over de Bootcamp en jezelf aanmelden, ga dan naar www.hollandinthevalley.com/bootcamp.

Vacture Business Development Manager

Het programma bevordert het innovatief en ondernemend vermogen van de klant, en heeft als doel nieuwe spin-offs te creëren. Het programma richt zich op de commerciële ontwikkeling van een innovatief, schaalbaar en winstgevend idee dat binnen het bedrijf is ontstaan, met behulp van het Stage Gate Model. Dit betekent dat het bedrijf de mogelijkheid krijgt om op vastgestelde momenten en op basis van vastgestelde criteria een go/no-go beslissing te nemen. Naast de ontwikkeling van het programma is de Business Developer verantwoordelijk voor de acquisitie van eerste klanten en het projectmanagement van het programma. Download de functieomschrijving hier.

Do Incubators Help New Businesses?

Most incubators are associated with a university, so the Paper Street incubator in Detroit I mentioned above is a bit unique. This offers a unique opportunity to study the differences in survival and success between new companies that come from former university students. I conducted my master’s thesis research on this topic. I compared the differences between firms started by university students atEindhoven University of Technology  (TU/e) in Eindhoven, The Netherlands.

lees meer: http://www.theurbn.com/2012/02/business-incubator/

Taiwan interessante ‘Gateway to Far East’

 De onderzoeker, Pim de Bokx, constateert dat Taiwan een heel aantrekkelijk business klimaat heeft en een degelijke wetgeving die intellectueel eigendom beschermd. Daarmee heeft het duidelijk voordelen op China. Daar komt bij dat veel Taiwanese bedrijven extra goede toegang hebben tot de Chinese markt en het productieapparaat. Een bedrijf als Foxconn produceert alleen in China, maar is wel helemaal Taiwanees. Taiwan is strategisch goed gepositioneerd, het heeft goede economische verdragen met de US, Europa, China en Japan. Voor toegang tot het verre oosten kun je dus goed terecht in Taiwan.

Download onderzoek (vrij te gebruiken met bronvermelding): Growth Perspective Taiwan-Netherlands Business

Nieuwe associate member richt zich internationalisatie

TGN (Taiwan Globalization Network) gaat samen met DIA en haar Taiwanese evenknie CBIA het internationalisatieprogramma aan ‘born global’ startups en jonge MKB bedrijven bieden. Deze ontwikkeling sluit goed aan op het onderzoek dat is verricht door Huygens-XC over de potentie van de Taiwanese economie voor Nederlandse bedrijven. DIA is blij met deze ontwikkeling en hoopt de komende jaren ook met andere partners de internationale kansen voor high-potential startups te vergroten.

Klaargestoomd door Founder Institute

MakerStreet-partner Joris van Heukelom en TEDxAmsterdam-oprichter Jim Stolze haalden The Founder Institute, een van origine Amerikaanse incubatorprogramma, begin april naar Nederland. Het is een programma waarin startende ondernemers geholpen worden versneld hun businessidee op te zetten. In dertien weken volgen ze een stoomcursus ondernemen en worden ze intensief gecoacht. Onder andere Oscar Kneppers en Michiel Muller zijn aangetrokken als coaches voor het Nederlandse traject. Ook vanuit Silicon Valley vliegen topondernemers in om als coach en investeerder op te treden, waaronder Phil Libin (ceo Evernote) en Aaron Patzer (ceo Mint).


De eerste lichting startups ging op 11 oktober van start. Twintig ondernemers, uitvinders en andere ‘creatieve geesten’ waren geselecteerd om aan het programma mee te doen. Zij werden gestuurd op persoonlijke ontwikkeling, business development, presentatietechnieken en leiderschap, om ‘een sterk gevoel voor business te ontwikkelen’.

Research into Co-Incubation with Taiwan

The Netherlands and Taiwan have a long history of successful trade relations, and the Taiwan Globalization Network, a non-profit organization supporting entrepreneurship between Taiwan and Europe, in collaboration with the Dutch Incubator Association (DIA), and the Chinese Business Incubation Association (Taiwan) (CBIA), are conducting a survey to assess the interest on the part of Dutch entrepreneurs to participate in the project. 

Would you please answer the following short questionnaire (maximum 5 minutes of your time!) and email your responses back by Wednesday, November 9. Should you have any questions or need more information, please contact Charlene Lambert at lambertmarketing@gmail.com or call 06 2184 7256.

Please download questionaire and send to Charlene.  Questinaire Taiwan-NL co-incubation 

CONTACT

Elektronicaweg 14
2628 XG DELFT
The Netherlands
+31 88.28.48.605






serviced by Bokxing IT
secure & sustainable hosting by 1A First Alternative